Dzisiaj na naszym blogu chcemy poruszyć niezwykle istotną kwestię, jaką jest budowa rozpoznawalności naszej marki. Po co to komu? Jakie korzyści z tego osiągniemy? No i przede wszystkim odpowiemy na najważniejsze pytanie – jak ją stworzyć? Jesteście gotowi? To zapraszamy do lektury!

  1. Czym jest marka?
  2. Co nam daje rozpoznawalność marki?
  3. Rozpoznawalność marki, a emocje
  4. Od czego zacząć?
  5. Pierwsze kroki – postaw na wizualizację
  6. Social Media
  7. Pokaż się na wydarzeniach
  8. Promocja

1. Czym jest marka?

Żeby lepiej zrozumieć całe zagadnienie, zaczniemy od tego czym w zasadzie jest ta cała marka? Skoro mamy coś budować, musimy precyzyjnie wiedzieć co i jak. W kontekście marketingowym, marka oznacza zarówno logo, nazwę, identyfikację graficzną, jak i również zespół cech, dzięki którym odróżniamy się od konkurencji. Można więc powiedzieć, że marką nazywamy wszystko to, co pozwala nas zidentyfikować/odróżnić od pozostałych firm na rynku. Mówiąc najbardziej ogólnikowo – marką nazywamy wszystko to, co na rynku tworzy nasza firma. Przykładowo – na hasło “Coca-Cola”, kojarzy nam się charakterystyczna czerwona puszka, smak napoju, ale również świąteczna ciężarówka, którą zawszę koncern wykorzystywał do promocji w okresie przedświątecznym.

2. Co nam daje rozpoznawalność marki?

Skoro wiemy już czym w zasadzie jest marka, skupmy się jakie korzyści daje nam “bycie rozpoznawalnym”. Z pewnością spotkaliście się kiedyś z określeniem, że coś jest “markowe”. Używając tego określenia, chcemy odróżnić produkowane masowo rzeczy, a skupić się na konkretnych, jakościowych produktach. W momencie kiedy jesteśmy już rozpoznawalni na rynku, ludzie zdecydowanie chętniej kupują nasze produkty. Szczególnie jeżeli jesteśmy uznaną na rynku marką. Przykładowo, jeśli widzimy w sklepie internetowym koszule marki Gucci, mamy pewność, że będzie to produkt premium, najwyższej jakości. Jeśli jednak zobaczymy koszulę, która będzie identyczna, ale nie będzie od włoskiego producenta, tylko od “firmy krzak”, to mimo o wiele niższej ceny, nie będziemy tak bardzo skłonni do zakupu. Tak więc jeśli marka jest wypromowana, ludzie nie tylko chętniej kupują nasze produkty, ale również są bardziej skłonni wydać znacznie wyższą kwotę, niż na produkt mniej znanej marki.

3. Rozpoznawalność marki, a emocje

Wspomnieliśmy już w poprzednim podpunkcie o korzyściach związanych w dobrze wypromowaną marką. Temat jest jednak na tyle rozwinięty, że zasługuje na osobny akapit. Prócz wysokiej jakości, z jaką ma się kojarzyć nasza marka, równie istotne jest zdobywanie zaufania klientów. Zdobycie i utrzymanie grupy lojalnych klientów jest wymagające, nie należy do prostych rzeczy, ale jest wyjątkowo opłacalne dla przedsiębiorcy. W końcu jeśli dorobimy się już takiej grupy, mamy pewność, że zawszę będą kupowali nasze produkty, niezależnie od ceny, do tego pozyskanie nowych konsumentów przyjdzie nam o wiele łatwiej. Bo skoro jest grupa ludzi, która regularnie kupuje nasze produkty – świadczy to o ich wysokiej jakości. Nie ma przecież lepszej reklamy, niż opinie zadowolonych klientów. Ostatnim aspektem, o którym chcemy wspomnieć są relacje z klientami. To jest również niezwykle istotny argument, ponieważ jak wiadomo – nikt nie jest nieomylny. Co za tym idzie, czasem nawet najlepszej firmie zdarzają się “wpadki”. Jeśli jednak potrafimy wyjść z twarzą, zrekompensować klientowi ewentualne niedogodności – wszyscy klienci to bardzo docenią.

4. Od czego zacząć?

Na początek musicie mieć świadomość jednej kwestii – to nie jest łatwe. Ba, nie dość, że nie jest łatwe, to zbudowanie rozpoznawalności marki jest bardzo trudne. Przede wszystkim – musimy mieć dobry, świeży, pomysł! To podstawa w zasadzie wszędzie. Jeśli chcemy zaistnieć na rynku, nie możemy powielać pomysłów innych. Poza tym robimy research, który ma polegać na dowiedzeniu się min. jacy klienci będą zainteresowani naszymi produktami, jak ich zachęcić do aktywności czy jak się wyróżnić na tle konkurencji. Prócz zrobienia przeglądu rynku, musimy również zaplanować, ile środków chcemy na ten cel przeznaczyć, rozplanować kampanie marketingową, oraz zadbać o wszelkie detale. Należy również pamiętać o identyfikacji wizualnej, która powinna nie być skomplikowana oraz kojarzyć się z tym, czym się zajmujemy.

5. Pierwsze kroki – postaw na wizualizację

Skoro już pojawiliśmy się na rynku, musimy zacząć działać i promować naszą markę. Przede wszystkim – promocja na początku, reklamy zawierające logo, oraz wszelkie kojarzące się z naszą marką elementy. Ludziom zdecydowanie łatwiej jest zapamiętać logo, czy charakterystyczne znaki wizualne, niż zapamiętać nazwę, bądź rodzaj usługi. Przykładowo – jeśli widzimy charakterystycznego “swoosha”, czyli logo firmy NIKE, momentalnie kojarzy nam się ono ze sportowymi ubraniami, czy butami. Powinniśmy starać się dotrzeć do jak największej liczby osób, w ten sposób:

  • Dla osób które zobaczą pierwszy raz naszą reklamę, będzie to pewien bodziec, pierwszy kontakt z marką. Jeśli zrobimy to skutecznie – zostaniemy zapamiętani.
  • Osoby które już widziały kiedyś nasza reklamę, będą odbierały kolejne reklamy jako “przypominajki” o naszej firmie.
Widząc to logo, momentalnie kojarzymy ze sportowymi ubraniami

6. Social media

Kolejnym krokiem, jest aktywność w social media. Zasada jest bardzo prosta i wszystkim znana – nie ma Ciebie w social media – nie istniejesz. Musisz regularnie publikować treści, które zaciekawią Twoich odbiorców, będą pasowały do contentu firmy, oraz będą zachęcały odbiorców do interakcji. Również bardzo istotne jest, aby odpisywać użytkownikom, dzięki temu tworzymy relację z klientami. Warto pamiętać, że należy wybrać również odpowiedni kanał, w zależności od charakteru naszego biznesu. Facebook, Instagram, LinkedIN, Youtube, wszystkie te kanały mogą być skuteczne, ale nie muszą. Jeśli będziemy sprzedawać odzież dla młodzieży, na LinkedIN totalnie się nie wpasujemy i nie zdobędziemy zainteresowania. Zupełnie odwrotnie jednak byłoby na Facebooku! Jeśli odpowiednio dobierzemy grupę odbiorców – nasze zasięgi momentalnie urosną, a dzięki temu dotrzemy do większej ilości osób. Im więcej osób nas “zobaczy”, tym więcej zapamięta, a co za tym idzie – zdecyduje się na zakup naszego produktu. Musimy również pamiętać o tym, aby być autentycznym. Odbiorcy są na tym punkcie bardzo wyczuleni, więc wszelkie “sztuczności” momentalnie zostaną wyłapane.

7. Pokaż się na wydarzeniach

Każda branża ma to do siebie, że odbywają się różne wydarzenia na których można się pokazać. Targi, konferencje, wszystko w zależności od tego, jaka jest to konkretnie branża. Warto wykorzystać takie akcje, do promowania swojego biznesu. Niezwykle łatwo jest tam nawiązać nowe relacje, pokazać swoją autentyczność i pasję, a przede wszystkim pozyskać nowych klientów. Jednocześnie pojawiając na się wydarzeniach branżowych, mamy pewność, że pojawią się tam osoby zainteresowane naszymi produktami. W końcu osoba która nie ma dzieci, nie wybiera się na targi z ubrankami dla “bombelków”. Co prawda regularne jeżdżenie po całym kraju na przeróżne eventy, może być męczące i czasochłonne – ale częst daje zamierzone efekty.

8. Promocja

Ostatnią naszą poradą, dla początkujących biznesmenów, jest zachęcenie klientów poprzez akcje promocyjne. Najbardziej skutecznymi sposobami, są przeceny oraz konkursy. Jeśli dopiero co pojawiliśmy się na rynku, nawet jeśli mamy świetne jakościowo produkty, nie oczekujmy, że na samym starcie ludzie będą licznie je kupować. Trzeba więc pokazać, że warto wydać pieniądze właśnie u nas. Dobrym pomysłem mogą być konkursy w social media, które nie dość, że wypromują naszą markę, aby ta dotarła do większej ilości osób, to ludzie będą się angażować aby konkurs wygrać i otrzymać produkt. Jeśli będzie z niego zadowolony, to z pewnością za jakiś czas kupi kolejny. Innym rozwiązaniem, jest wprowadzenie rabatów na początku działalności. Akcje pod tytułem “przez pierwszy tydzień -30%” cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem, a przede wszystkim pozwalają klientom zapoznać się z naszymi produktami.