- Szyk i elegancja oraz … dresowy styl?
- Współpraca sÅ‚odka jak… lakier
- Ekskluzywnie, modnie oraz po włosku
- Cobranding – czyli mnogość możliwoÅ›ci
W życiu prywatnym pewnie wielokrotnie spotkaliście się z wzajemną współpracą dwóch osób, żeby razem osiągnąć założony cel. No, ba! I to wielokrotnie, zaczynając od czasów dziecięcych, kiedy to razem z kolegami zrzucaliście się na cukierki czy chipsy. Z czasem rzecz jasna pojawiało się coraz to więcej płaszczyzn, na których okazywało się że współpraca z kolegami może przynieść wymierne efekty. Czy to na boisku, czy podczas tworzenia prezentacji na uczelnię. Skoro więc robienie czegoś wspólnie, w życiu prywatnym pomaga w osiągnięciu sukcesu, to czemu by nie przełożyć tego również na płaszczyznę biznesową? Okazuje się, że to przecież żaden problem! Co więcej, dzięki wzajemnej współpracy, znajomości rynku oraz wymianie doświadczeń osiągnąć można naprawdę wiele! Cobranding to nic innego jak współpraca na poziomie biznesowym.
Przypadków kiedy to wspólna kampania reklamowa dwóch firm, jest naprawdÄ™ sporo. Pierwszym, jakże istotnym czynnikiem jest możliwość podziaÅ‚u kosztów reklamy po poÅ‚owie! W koÅ„cu wspólna kampania oznacza również wspólne wydatki! Ale podziaÅ‚ kosztów to niejedyna korzyść, jakÄ… można dziÄ™ki temu osiÄ…gnąć. Kolejnym zyskiem, może być wzrost Å›wiadomoÅ›ci o marce. Przyjmijmy że współprace zaczyna marka X która jest bardzo popularna w Å›wiecie mody. SiÅ‚y łączy z markÄ… Y, która posiada solidnÄ… renomÄ™ na rynku kulinarnym. W takim przypadku masz 100% pewność, że zwiÄ™kszy siÄ™ Å›wiadomość zarówno marki X, jak i marki Y. Fani jedzenia serwowanego w ulubionej restauracji Y, zacznÄ… nosić ubrania wspominanej marki X. OczywiÅ›cie dziaÅ‚a to w dwie strony, dziÄ™ki czemu mamy sytuacjÄ™ typu win – win. Obopólna korzyść to główna idea cobrandingu. DziÄ™ki tego typu współpracy, nie dość że obie firmy poszerzajÄ… grono odbiorców, zwiÄ™kszajÄ… kontekst oferty, poprawiajÄ… reputacjÄ™ a przede wszystkim – dostarczajÄ… sobie nawzajem nowych klientów! Przyjrzyjmy siÄ™ wiÄ™c kilku przykÅ‚adom takiej współpracy.
1. Szyk i elegancja oraz… dresowy styl?
Na sam dźwiÄ™k hasÅ‚a “szyk i elegancja” raczej maÅ‚o kto skojarzy sobie dresy. No bo jak to? CoÅ› co miaÅ‚o sÅ‚użyć głównie jako odzież sportowa, która z czasem podbiÅ‚a wiÄ™kszość osiedli w caÅ‚ej Å›rodkowej europie. Głównie kojarzy nam siÄ™ z popularnymi “Sebkami” oraz latami 90’tymi. Jednakże od jakiegoÅ› czasu, głównie za sprawÄ… rosnÄ…cej popularnoÅ›ci muzyki rapowej, czy tzw “mody ulicznej”, coraz częściej można spotkać siÄ™ z traktowaniem dresów jak odzieży na co dzieÅ„. Trzeba przyznać że taka opcja jest zdecydowanie wygodniejsza, od noszenia caÅ‚y dzieÅ„ dopasowanych jeansów. Z drugiej strony, jeÅ›li w pracy mamy styczność z klientami, przez co chcemy “jakoÅ›” wyglÄ…dać – nie zawsze dresy sÄ… najodpowiedniejszym rozwiÄ…zaniem.
Prawdopodobnie wÅ‚aÅ›nie wizja stworzenia “wyjÅ›ciowego dresu” przyÅ›wiecaÅ‚a dwóm polskim markom, które zdecydowaÅ‚y siÄ™ na cobranding. Z jednej strony – lider polskiego rynku streetwear’owego. Z drugiej – lider na rynku garniturów oraz eleganckich koszul. Prosto oraz Vistula, bo o tych markach mowa połączyÅ‚y swoje siÅ‚y na poczÄ…tku 2019 roku! Trzeba przyznać że efekt koÅ„cowy wyszedÅ‚ im bardzo dobrze! CoÅ› co teoretycznie, nie miaÅ‚o szansy siÄ™ udać wyszÅ‚o naprawdÄ™ dobrze! Jak sami zainteresowani mówiÄ…, dziÄ™ki połączonym siÅ‚om powstaÅ‚a kolekcja łączÄ…ca klasyczny Å›wiat mÄ™skiej mody z duchem nowoczesnego streetwear’u. W skutek tej kolaboracji, w stylizacjach widocznych na ulicach coraz częściej można dojrzeć eleganckie dodatki, typu pÅ‚aszcze czy koszule. W drugÄ… stronÄ™ za to, coraz wiÄ™cej osób “starszej” daty przekonaÅ‚o siÄ™ że dres wcale nie gryzie, a do tego jest bardzo wygodny. Jednym takie połączenie bardzo przypadÅ‚o do gustu, innym niekoniecznie. Jedno jednak jest pewne – dziÄ™ki tej akcji o obu firmach zrobiÅ‚o siÄ™ gÅ‚oÅ›no. Co sÄ…dzicie o tym połączeniu?

zdjęcie: Vistula.pl
2. Współpraca sÅ‚odka jak … lakier?
Kolejnym przykÅ‚adem współpracy dwóch różnych marek, tym razem pochodzÄ…cych z zupeÅ‚nie innych segmentów rynku jest zawiÄ…zanie współpracy pomiÄ™dzy firmÄ… Semilac oraz firmÄ… Wedel! Pierwszy z nich zajmuje siÄ™ produkcjÄ… lakierów, oraz innych kosmetyków. Natomiast marki Wedel raczej nikomu przedstawiać nie trzeba – w koÅ„cu jest jednym z liderów na rynku sÅ‚odyczy. Pod koniec zeszÅ‚ego roku te dwie firmy nawiÄ…zaÅ‚y współprace. PolegaÅ‚a ona na tym, że w Akademiach Semilac, które znajdujÄ… siÄ™ w Poznaniu oraz Warszawie, panie które siÄ™ tam pojawiÅ‚y czÄ™stowane byÅ‚y Å‚akociami, wÅ‚aÅ›nie marki Wedel. Prócz tego, przed Å›wiÄ™tami Bożonarodzeniowymi pojawiÅ‚y siÄ™ specjalne nakÅ‚adki na paznokcie z wzorami z ptasiego mleczka! Podobno klientki byÅ‚y wniebowziÄ™te!

źródło: nowymarketing.pl
3. Ekskluzywnie, modnie oraz po włosku
KolejnÄ… przykÅ‚ad Cobrandingu o którym chcielibyÅ›my wspomnieć, byÅ‚a dosyć niespotykana kolaboracja z 2011 roku. Wtedy wÅ‚asnie dwoje wÅ‚oskich tuzów, Fiat oraz Gucci postanowili stworzyć coÅ› razem. Jaki efekt koÅ„cowy mogÅ‚a mieć taka współpraca? OczywiÅ›cie musiaÅ‚o to być stylowe, eleganckie i na 4 kółkach. Taka wÅ‚aÅ›nie byÅ‚a edycja Fiata 500 by Gucci! Dwie wiodÄ…ce prym na swoich rynkach marki, pokazaÅ‚y jak wiele wspólnego ma moda z rynkiem samochodowym. Auto byÅ‚o oczywiÅ›cie utrzymane w biaÅ‚ej kolorystyce a pod oknami rozciÄ…gaÅ‚ siÄ™ charakterystyczny zielono-czerwono-zielony pasek. Prócz tego w wielu miejscach znajdziemy stylowe litery “GG”, min. na gaÅ‚ce zmiany biegów, sÅ‚upku centralnym, otwarciu klapy czy felgach. Auto trzeba przyznać prezentuje siÄ™ Å›wietnie, pod maskÄ… znajdziemy co prawdÄ… maÅ‚y silnik 1,2 i ledwie 69 koni, ale dziÄ™ki temu mamy maÅ‚e, praktyczne miejskie auto.

źródło: motofakty.pl
4. Cobranding czyli mnogość możliwości
ChcieliÅ›my pokazać Wam kilka najbardziej charakterystycznych przykÅ‚adów cobrandingu. OczywiÅ›cie historia zna o wiele wiÄ™cej takich przypadków! Swego czasu w restauracjach firmy McDonald’s w zestawach dla dzieci znaleźć mogliÅ›my postacie z bajek Disney. Producent orzeszków Nicnac’s w swoich produktach rozdawaÅ‚ kody rabatowe na … przejazdy flixbusem po caÅ‚ej europie! Innymi przykÅ‚adami takiej współpracy byÅ‚y min.: Nestle Fitness i NIVEA, Huawei oraz Leica, czy Tesco Express i Esso. Jak widać na powyższych przykÅ‚adach, połączyć ze sobÄ… można w zasadzie wszystko. Jedyne co nas ogranicza to w koÅ„cu wyobraźnia, a bardzo czÄ™sto najmniej spodziewane połączenia przynoszÄ… najlepsze efekty. Zastanawiasz siÄ™ nad współpracÄ… crossowÄ…? Odezwij siÄ™ do naszego jednorożca a z pewnoÅ›ciÄ… coÅ› wymyÅ›limy!
Masz jakieś pytania po przeczytaniu tego artykułu? Zapraszamy do kontaktu!