1. Intrygujący nagłówek
  2. Grupa odbiorców
  3. Krótko i sugestywnie
  4. Nie komplikuj sobie życia
  5. Unikaj określeń technicznych oraz niejasnych skrótów
  6. Graj na emocjach!
  7. Na koniec zadbaj o formę!

Pisać potrafi w zasadzie każdy, w końcu uczą nas tego już od podstawówki. Jednakże ludzie piszą różnie, przez co część publikacji łatwiej nam “wchodzi do głowy”, a inne już wcale nie. Jakie czynniki wpływają na odbiór naszego tekstu? Jakie formułowanie tekstu przyniesie najlepsze efekty? Na co zwrócić szczególną uwagę? No i przede wszystkim – jak zainteresować odbiorcę? Na wszystkie te pytania i nie tylko, odpowiedzi znajdziecie w dzisiejszej publikacji.

1. Intrygujący nagłówek

Zacznijmy więc od samego początku. Nagłówek który skupi uwagę czytelników, to absolutna podstawa do napisania ciekawego tekstu. Na dobrą sprawę, od tego jak sformułujesz tytuł, zależy to czy Twój odbiorca w ogóle zainteresuje się tekstem i zacznie go czytać. Wielokrotnie bywały sytuacje w których naprawdę dobry tekst, cieszył się bardzo niskim zainteresowaniem z powodu właśnie “mało przyciągającego tytułu”. Jaki więc powinien być nasz nagłówek? Krótki, zwięzły i chwytliwy! Warto wykorzystać tutaj tzw. “lukę informacyjną”, obiecując zdobycie nowej wiedzy np. “5 funkcji Facebook’a o których nie miałeś pojęcia”, czy “Jak stworzyć fanpage idealny?”. Takie formułowanie tytułu, rozbudzi zmysły naszych czytelników i zachęci do zapoznania się z treścią.

2. Grupa odbiorców

Kolejną istotną kwestią przy formułowaniu treści do publikacji, jest dobór grupy odbiorców, którzy mają przeczytać nasz tekst. Pewnie wielu z Was zapyta się, “co w tym takiego ważnego?”. Otóż jest to istotne z tego względu, że do każdej grupy trafi inny styl. Definiując naszych odbiorców – dobieramy styl, charakter oraz content dopasowany do potrzeb czytelników. Pamiętajmy o tym bo jest to niezwykle istotne! Jeżeli mamy zamiar stworzyć publikacją skierowaną do młodzieży, musimy pisać zrozumiałym dla nich językiem, nieco bardziej “na luzie”. Inaczej sprawa się ma, gdy zabieramy się za formułowanie tekstów dla osób starszych, które nie są “na czasie” z nowinkami technologicznymi. Wtedy musimy pamiętać, aby nasze teksty były pisane prostym, nieskomplikowanym językiem, zrozumiałym dla odbiorców. Odpowiednie formułowanie treści na podstawie grupy docelowej sprawi, że czytanie naszych wypocin, będzie przyjemne dla czytelników.

Jak pisać, aby ludzie chcieli nas czytać?
źródło: PxHere.com

3. Krótko i sugestywnie

Mamy już chwytliwy tytuł dla naszego artykułu, posiadamy również grupę odbiorców do której chcemy dotrzeć naszym tekstem. Co dalej? Oczywiście czas stworzyć samą treść. W tym momencie musimy pamiętać o tym, że internet to nie książką czy czasopismo. Tutaj rządzą nieco inne zasady jeśli chodzi o formułowanie treści. To nie jest książka fabularna, której akcja rozkręca się przez 50 stron. Jesteśmy w internecie, gdzie ludzie potrzebują jak najszybciej informacji o danym zagadnieniu! Nie ma więc sensu pisać zbyt obszernych opisów, bo prawdopodobnie … nikt tego nie przeczyta. Pamiętaj również, aby pisać sugestywnie. Używaj trybu rozkazującego czyli zwrotów typu “zapisz się do newsletter’a”, “kup teraz” czy “zrób to w ten sposób!”. O ile treści o tej formie w życiu codziennym, mogłyby uchodzić za niezbyt grzeczne, o tyle w internecie sprawdzają się wyśmienicie! Tutaj takie formułowanie treści nie budzi złych emocji u czytelnika.

4. Nie komplikuj sobie życia

W życiu codziennym bogate słownictwo zdecydowanie jest atutem i powodem do dumy! Niestety w internecie nie do końca jest to przydatne. Jeżeli chcemy aby nasz tekst był źródłem informacji, musimy pamiętać o tym aby pisać w prosty i zrozumiały sposób. Nie używajmy więc zbytniej ilości synonimów, skomplikowanych porównań, czy rozbudowanych opisów. To działa w książkach, kiedy mamy czas i ochotę na wyobrażanie sobie tego – w internecie niestety nie zadziała. Tutaj liczy się przede wszystkim zawartość publikacji. Darujmy sobie również nadmierną ekspresję, w postaci stosowania licznych wykrzykników, znaków zapytania czy … pisania przy użyciu Caps lock’a. Niestety, do dzisiaj dużo osób o tym zapomina.

5. Unikaj określeń technicznych oraz niejasnych skrótów.

Kolejna wskazówka, która ma pomóc wam w formułowaniu treści łatwych do pojęcia. Poniekąd wracamy do punktu drugiego, jednakże w tym wypadku chcemy aby niektóre kwestie były w pełnie zrozumiałe, niezależnie od grupy odbiorców. Zapomnijmy o wszelkich technicznych słówkach, skrótach czy innych nie do końca jasnych formach. Wyobraźcie sobie, że trafiacie w sieci na komunikat “error 404”. Młodsze pokolenie zapewne bez problemu zrozumie o co chodzi, jednakże osoby starsze … już niekoniecznie! Dlatego zamiast używać sformułowania “landing page” napisz, że chodzi o stronę główną. Zamierzasz użyć skrótu, który wydaje się Tobie zrozumiały? Dla innych wcale już taki być nie musi. Przykładowo skrót OSI, posiada 4 różne znaczenia! Warto więc rozwinąć skrót, żeby czytelnicy wiedzieli o czym mowa i nie musieli szukać w internecie rozwinięcia skrótu.

Pamiętaj, że jeśli chcesz pisać w zrozumiały sposób – musisz unikać niejasnych sformułowań.
źródło: pixbay

6. Graj na emocjach!

Z pewnością kojarzycie tzw. “reklamy-wyciskacze”. Krótkie maksymalnie 2 minutowe reklamy które wyciskają łzy, głównie z kobiet, ale też nie jeden mięśniak uroił łezkę. Cieszą się one bardzo dużą skutecznością, co z resztą widać po ich ilości. Są skuteczne właśnie dlatego, że odnoszą się do ludzkich emocji przez co idealnie do nas trafiają, zmuszając do krótkiej refleksji. Tak samo powinny wyglądać Wasze teksty. Oczywiście nie chodzi o to, aby ludzie płakali nad Waszym tekstem, ale o to aby ich zaciekawił na tyle, żeby doczytali go do końca, pełni zainteresowania oraz ciekawości! Żeby to osiągnąć, musisz pisać ciekawie, lekko tajemniczo i przede wszystkim – odwołując się do emocji.

7. Na koniec zadbaj o formę!

Okej, udało Ci się napisać ciekawy, niezbyt długi, ale jednocześnie treściwy tekst. Wierzysz mocno w jego sukces, jednakże masz poczucie, że czegoś tu brakuję. Bardzo słusznie! Formułowanie treści nie kończy na napisaniu tekstu. Można powiedzieć, że tutaj zaczyna się dopiero cała zabawa. Jeśli wstawimy “żywy” tekst, linijka w linijkę, to taka “bryła tekstu” nie będzie atrakcyjna dla czytelnika. Należy zadbać o odpowiednie wyjustowanie, wstawić nagłówki, wcięcia, sprawdzić interpunkcję a najciekawsze fragmenty podkreślić. W ten sposób sprawiamy, że nasz tekst będzie bardziej przejrzysty, ciekawszy a przede wszystkim – lepiej będzie się go nam czytać! Do dobrego tekstu, należy również umieścić grafiki, aby “przełamać” sam tekst.

Podobał się Tobie nasz wpis? Masz jakieś pytania? Zapraszamy do kontaktu!