Popularność Instagrama ciÄ…gle roÅ›nie, z każdym dniem przybywa użytkowników! Stworzenie miejsca w którym ludzie mogÄ… siÄ™ chwalić swoimi zdjÄ™ciami, okazaÅ‚o siÄ™ strzaÅ‚em w dziesiÄ…tkÄ™! SkÄ…d tak olbrzymi sukces? Przede wszystkim z tego, że ludzie dostali miejsce gdzie mogÄ… siÄ™ pochwalić praktycznie wszystkim! Wakacje na egzotycznej wyspie? Leci fotka na Instagrama! KupiÅ‚eÅ› nowy samochód? W myÅ›l zasady “niech somsiad widzi”, trzeba wrzucić relacje na stories. Tak wiÄ™c mamy idealne miejsce, gdzie możemy siÄ™ chwalić nowymi ciuchami, sukcesami, czy najzwyczajniej w Å›wiecie dokumentować swoje codzienne życie. Bardzo szybko okazaÅ‚o siÄ™ że można z tego osiÄ…gać dochód, co skrupulatnie wykorzystuje grupa zwana dziÅ› “influencerami”. SÄ… to osoby, które na swoim profilu w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych opowiadajÄ…, czy relacjonujÄ… swoje codzienne życie. OczywiÅ›cie przedstawiajÄ… je w samych superlatywach, żeby zaciekawieni odbiorcy chÄ™tniej oglÄ…dali ich “wypociny”. Co wiÄ™cej posiadajÄ… również wÅ‚asnÄ… grupÄ™ odbiorców, na których potrafiÄ… wywierać wpÅ‚yw oraz ich “inspirować”.

OczywiÅ›cie o ile można zrozumieć to że przykÅ‚adowo Robert Lewandowski ma ponad 15 mln obserwujÄ…cych, bo w koÅ„cu to postać globalna, o tyle wiele osób dorobiÅ‚o siÄ™ caÅ‚kiem sporej grupy odbiorców, mimo tego że w rzeczywistoÅ›ci sÄ… to osoby “anonimowe”. Nie sÄ… to sportowcy, naukowcy czy osoby prowadzÄ…ce firmy, a jedynie “blogerzy” na Instagramie. Bardzo czÄ™sto dochodzi do sytuacji w której nie znana nikomu szerzej postać, posiada na Instagramie setki tysiÄ™cy obserwujÄ…cych, a najpopularniejsi nawet miliony. To wszystko zgromadzone tylko i wyłącznie przez relacje i zdjÄ™cia w aplikacji. Osoby te znalazÅ‚y sposób na życie, wÅ‚aÅ›nie poprzez promowanie siebie, oraz oczywiÅ›cie reklamodawców, na Instagramie. Co wiÄ™cej, bardzo czÄ™sto promocja marki przez influencerów, daje wiÄ™cej korzyÅ›ci niż “tradycyjna” forma reklamy. Jak wiÄ™c sprawdzić która z instagramowych “gwiazd” skutecznie wypromujÄ™ naszÄ… markÄ™? Jak powinien wyglÄ…dać research przed nawiÄ…zaniem współpracy? Postaramy siÄ™ przedstawić to w kilku punktach.

Traf w temat

Mnogość tematów poruszanych na różnych profilach, powoduje że na Instagramie (jak to w internecie) możemy znaleźć dosÅ‚ownie wszystko. Od profili mówiÄ…ce o najnowszych trendach w modzie, przez muzyczne, gastronomiczne, komputerowe, sportowe na edukacyjnych koÅ„czÄ…c. PamiÄ™taj że musisz znaleźć influencera, który zajmuje siÄ™ wÅ‚aÅ›nie TwojÄ… dziedzinÄ…. Warto pamiÄ™tać o tym, że im osoba jest bardziej popularna, a treÅ›ci publikowane przez niego mniej konkretne (nie da siÄ™ ich przypisać do 2-3 konkretnych kategorii), tym bardziej różnorodna jest grupa odbiorców. Masz wÅ‚asny salon fryzjerski? Współpraca z osobÄ… zajmujÄ…cÄ… siÄ™ tematykÄ… rozwoju osobistego, czy gastronomii raczej nie ma zbyt dużych szans powodzenia! W tym przypadku nie ma dużo logiki. Masz sklep odzieżowy – zgÅ‚oÅ› siÄ™ do influencera modowego. Chcesz trafić w nisze bezglutenowych arabskich pierożków? Szukaj profilu o tematyce żywieniowej! Wydaje siÄ™ proste, prawda?

Ilość obserwujących to nie wszystko.

W momencie gdy chcemy wypromować swojÄ… markÄ™ i szukamy influencera, pierwsze na co zwracamy uwagÄ™ to ilość “followersów”. Każdy by chciaÅ‚ żeby zdjÄ™cie z jego produktem, dotarÅ‚o do milionów użytkowników Instagrama. Czy jednak liczba obserwujÄ…cych na poziomie miliona sprawi że faktycznie promocja produktu odniesie sukces? Niekoniecznie! Wiesz dlaczego? Bo bardzo czÄ™sto liczba faktycznych odbiorców jest o wiele, wiele niższa niż obserwujÄ…cych. Co nam po reklamie na profilu z milionem obserwujÄ…cych, jeÅ›li dotrze ona jedynie do grona 20 tys osób? Przyczyn może być kilka, jak np. zbyt czÄ™ste publikowanie postów (Instagram również tnie zasiÄ™gi), czy źle dobrana grupa odbiorców co jest zmorÄ… wielu influencerów. Warto wiÄ™c przed współpracÄ… sprawdzić, jaki procent Å›ledzÄ…cych faktycznie reaguje na posty. W takiej sytuacji sprawdzamy ile nasza potencjalna “gwiazda” ma obserwujÄ…cych, a nastÄ™pnie patrzymy na ilość reakcji pod każdym kolejnym postem. Przyjmuje siÄ™ że pod każdym zdjÄ™ciem liczba polubieÅ„ powinna wynosić co najmniej 10%! OczywiÅ›cie nie każdy kto zobaczy zdjÄ™cie, zareaguje na nie. Ale liczba ta jest wÅ‚aÅ›nie wyznacznikiem czy profil jest prowadzony ciekawie i porzÄ…dnie, czy raczej jest to typowe “lanie wody”. Niestety ale u bardzo dużej iloÅ›ci influencerów przekroczenie wspominanego progu stanowi nie lada wyzwanie.

Jakość nie ilość!

Kolejnym bardzo ważnym punktem, jest sprawdzenie jakoÅ›ci obserwatorów u naszego influencera! Å»eby przekonać siÄ™ czy odbiorcy, bÄ™dÄ… faktycznymi odbiorcami trzeba siÄ™ im przyjrzeć. W tym celu sprawdzamy kto konkretnie obserwuje profil, oraz reaguje na zdjÄ™cia. Wiele osób wybiera drogÄ™ na skróty i kupuje konta które już majÄ… danÄ… liczbÄ™ obserwatorów, albo szuka odbiorców gdzie popadnie. Ta druga kwestia bardzo czÄ™sto tyczy siÄ™ paÅ„ na Instagramie. U wielu “instagramowych modelek”, można zauważyć licznych fanów pochodzÄ…cych z dalekich zakÄ…tków Å›wiata. Głównie turcy, rosjanie, hindusi czy arabowie. Warto wiÄ™c uprzednio sprawdzić przed współpracÄ… czy głównymi obserwatorami nie sÄ… przypadkiem “goÅ›cie z bardzo daleka”, bÄ…dź fikcyjne profile. W tym celu musimy przyjrzeć siÄ™ dokÅ‚adnie profilom które reagujÄ… na zdjÄ™cia. Pod zdjÄ™ciem influencerki która reklamuje sukienkÄ™, 70% polubieÅ„ stanowiÄ… azjaci? Cóż, raczej maÅ‚o prawdopodobne że zainteresujÄ… siÄ™ Twoim produktu. W koÅ„cu nie dla ubraÅ„ jÄ… obserwujÄ… 😉

Grupa odbiorców pewnej polskiej “influencerki”.
Na takiej grupie odbiorców nie zbudujemy skutecznej reklamy

Zweryfikuj jego konto

Kwestia pozyskiwania obserwujÄ…cych na Instagramie jest w sumie najważniejsza. StÄ…d też dla osób które chcÄ… wypromować siÄ™ wÅ‚asnie przez to miejsce, niezwykle istotne jest “pochodzenie” obserwatorów. JeÅ›li dana osoba zrobiÅ‚a to organicznie, czyli przez pisanie ciekawych postów stopniowo rosÅ‚o jej grono obserwatorów, możemy siÄ™ zdecydować na współpracÄ™. JeÅ›li natomiast liczba polubieÅ„ zostaÅ‚a sztucznie nabita – wtedy nie warto iść na współpracÄ™. Obserwatorów można w sztuczny sposób pozyskać poprzez np. zakupienie, czy tzw. “cofajÄ…cy follow”. Polega to na tym iż dany influencer, sam zaczyna Nas obserwować, liczÄ…c na “zwrotny follow”. Czyli że my w odpowiedzi na jego obserwacjÄ™, również zaczniemy go obserwować. Jednak w momencie gdy już klikniemy “obserwuj”, postać ta bardzo szybko przestaje nas obserwować. Dziennie w ten sposób potrafiÄ… pozyskać nawet tysiÄ…ce polubieÅ„! Warto wiÄ™c skorzystać z serwisu Socialblade które rejestruje i udostÄ™pnia, codzienne zmiany w liczbie obserwujÄ…cych. Wystarczy podać nazwÄ… influencera, nastÄ™pnie przeszukać jego poczynania i zobaczyć czy liczba obserwatorów wynika z codziennych regularnych polubieÅ„, czy też zostaÅ‚a zebrana w kilku “rzutach”. W tym drugim przypadku, możemy mieć pewność że liczba “followersów” zostaÅ‚a sztucznie wykreowana.

Statystyki profilu w serwisie SocialBlade

Lokowanie produktu

Załóżmy że znaleźliÅ›my kogoÅ›, kto speÅ‚nia wszystkie powyższe wytyczne. Po godzinach żmudnego przeglÄ…dania setek profili na Instagramie, zostaÅ‚y nam tylko te “konkretne” profile. OstatniÄ… kwestiÄ… na którÄ… powinniÅ›my zwrócić uwagÄ™ jest kwestia lokowania reklamowanego produktu. Skoro już decydujemy siÄ™ na współpracÄ™, chcemy żeby reklama byÅ‚a satysfakcjonujÄ…ca i przede wszystkim skuteczna. Przed podjÄ™ciem ostatecznej decyzji, przyjrzyjmy siÄ™ dokÅ‚adnie w jaki sposób influencer przedstawia produkt. Czy aby na pewno jest dobrze widoczny? Faktycznie wychwala go i mówi o korzyÅ›ciach wynikajÄ…cych z posiadania produkt? Czy może jednak promowana rzecz leży gdzieÅ› z boku ledwo widoczna.. Skoro już decydujemy siÄ™ na współpracÄ™, za którÄ… zazwyczaj, przychodzi nam zapÅ‚acić, to chcemy aby wszystko byÅ‚o perfekcyjnie. Produkt powinien być dobrze wyeksponowany z widocznym logo lub nazwÄ…, a sama “celebrytka” powinna zachwalać produkt. JeÅ›li widzisz że na wiÄ™kszoÅ›ci zdjęć influencer “chowa” gdzieÅ› produkt – raczej nie przyniesie to zadowalajÄ…cych efektów.