Coraz częściej w świecie marketingu znaleźć można trzyliterowy skrót RTM. Rozwinięciu tego skrótu to Real Time Marketing. W wolnym tłumaczeniu oznacza mniej więcej tyle, co marketing na czasie. Tego typu akcje promocyjne ostatnimi czasy stały się coraz to bardziej popularne, a przede wszystkim skuteczne! W poniższym tekście postaram się przedstawić, co to jest oraz z czym to “jeść”.

Real Time Marketing, z którym coraz częściej możemy spotykać się w świecie reklamy, ale nie tylko! Najważniejszą zasadą, do której należy się dostosować – jest aby tworzona przez Nas reklama, w pewien sposób odnosiła się do ostatnich wydarzeń na świecie. Najczęściej ma się to w nieco zabawny, czy prześmiewczy sposób odnosić do wspominanych wydarzeń. Niezbędny przy planowaniu tego typu rzeczy jest również kalendarz! Walentynki, Boże Narodzenie, początek wakacji itd, wszystkie te wydarzenia bardzo często są wykorzystywane do RTM! Większość tego typu akcji, spokojnie można zaplanować wcześniej. Jednakże czasem zdarzają się sytuacje gdy trzeba reagować natychmiastowo! Któryś z polityków palnął coś śmiesznego podczas przemówienia? Wykorzystajmy to i stwórzmy reklamę, która w humorystyczny sposób odniesie się do tej sytuacji.

Dlaczego akurat RTM?

Odpowiednio dobrana reklama w stylu Real Time Marketing, pozwala na szybkie, skuteczne i sprawne dotarcie do klientów. Nie wymaga zbyt dużych nakładów finansowych, jednakże wymaga refleksu i kreatywności. Kluczem do sukcesu jest to, aby szybko i w nietuzinkowy sposób zareagować na wydarzenia które dzieją się wokół nas. Zaletą jest również fakt, iż jeśli uda nam się stworzyć naprawdę dobrą i trafioną reklamę – zasięgi, świadomość marki jak i ilość osób obserwujących Nas, może naprawdę szybko skoczyć w górę! W marketingu internetowym, szczególną uwagę ludzie poświęcają własnie różnego rodzaju “śmieszkom”. Klienci zdecydowanie częściej zapamiętują reklamy z poczuciem humoru! A przecież o to właśnie chodzi wszystkim firmom – aby wbić się w świadomość potencjalnego klienta!

Przykłady skutecznej reklamy RTM

Przykładów użycia tego typu reklamy jest bardzo dużo, postaram się więc przytoczyć te które okazały się najbardziej skuteczne. Klasyką gatunku w reklamach RTM, jest akcja zrobiona przez producenta ciastek “Oreo” w czasie finału Super Bowl w 2013 roku. Przypomnimy tylko że, jest to finał najbardziej prestiżowych rozgrywek futbolu amerykańskiego. Co roku dziesiątki tysięcy widzów przybywa na trybuny, a miliony zasiadają przed telewizorami, aby zobaczyć zmagania dwóch najlepszych drużyn w stanach. Dodatkowo w przerwie meczu odbywają się koncerty, na scenę zapraszane są gwiazdy z czołówki listy przebojów, a każdy z nich gra 3-4 swoje najbardziej rozpoznawalne utwory. Cała ta otoczka sprawia, że finał Super Bowl jest wydarzeniem najwyższej rangi w USA. Jak to jednak ma się do reklamy RTM? W 2013 roku w przerwie wspominanego finału, w pewnym momencie zabrakło prądu. Momentalnie wykorzystał to dział marketingu Oreo, który na Twitterze zamieścił taką o to reklamę.

źródło: Oreo

“Nie ma prądu? To nie problem. W ciemności także możesz maczać”. Takim hasłem do zaistniałej sytuacji zareklamowało się Oreo. Dzięki swojemu humorystycznemu nawiązaniu do wspominanej wcześniej sytuacji, podbili serca internautów, i można powiedzieć że zapoczątkowali rozdział pt. RTM.

Nie tylko Oreo, czyli RTM na naszym podwórku.

Przykładów użycia reklamy w stylu Real Time Marketing, jest naprawdę dużo. Postaramy się teraz przybliżyć kilka tego typu sytuacji które miały miejsce na naszym rodzimym podwórku. Pamiętacie wypowiedź ministra Waszczykowskiego? Tą w której stwierdził, że nowym sojusznikiem Polski będzie fikcyjne państwo “San Escobar”? To była idealna okazja na zastosowanie RTM, z czego skorzystało bardzo dużo osób. Przez śmieszne memy, fake newsy, aż po produkcję koszulek. Artykuły opisujące to fikcyjne państwo, zbierały żniwa w postaci setek tysięcy wyświetleń – przez co wiele portali pokazało się światu. W otchłani internetu możecie znaleźć niemalże wszystko o tym nieistniejącym państwie – mapy, flagi, czy nawet zmyślone newsy z tego fikcyjnego kraju.

źródło: koszulkowo

Pamiętacie może grę w łapanie pokemonów? Swego czasu była niezwykle popularna, przez co w niemal każdym mieście w kraju, można było napotkać na grupki młodzieży, które za pomocą swoich smartfonów śledziły postacie i próbowały je złapać. W tym momencie idealnym wyczuciem reklamy RTM popisał się jeden z producentów piwa, z resztą zobaczcie sami.

źródło: fb żywiec

Real Time Marketing, to jednakże nie tylko “wyłapywanie” co ciekawszych wydarzeń ze świata polityki, czy sportu. To również umiejętność zareagowania na aktualne trendy w internecie, często wynikające z “nieogarnięcia” użytkowników portali społecznościowych. Pamiętacie pewną panią która pomyliła opakowanie kakao z książką? Pod spodem przypomnienie zapytania, oraz reakcja jednej z sieci hipermarketów.

źródło: Facebook

Do końca nie wiadomo, czy powyższy post wynikał faktycznie z nie wiedzy p. Elżbiety, czy może był to niezwykle skuteczny troll, ale fakt jest taki że post bardzo szybko trafił nawet w najdalsze zakamarki internetu. A pod spodem reakcja sieci “Piotr i Paweł”.

źródło: Piotr i Paweł

Przyznajcie sami, nie sposób się nie uśmiechnąć widząc taką reklamę. Taka jest właśnie idea RTM – w humorystyczny sposób trafić do klienta i zachęcić go do zakupu, czy skorzystania z usługi. Pamiętajcie najważniejsze w skutecznej reklamie Real Time Marketing, jest autentyczność treści, śledzenie aktualnych trendów, oraz odpowiedni pomysł na odniesienie się do wydarzeń ze świata w taki sposób, aby zaskoczyć naszych odbiorców!