ZagłębiajÄ…c siÄ™ w kolejne tomy lektur dotyczÄ…cych marketingu, pewnie nie raz zastanawiaÅ‚eÅ› siÄ™ który rodzaj kampanii jest najskuteczniejszy. Otóż w dobie wszechobecnych reklam, czy nowinek marketingowych, powstaÅ‚o takie pojÄ™cie jak remarketing. Nazwa wzięła siÄ™ z połączenia frazy “re” (skrót od ang. replay – powtarzać) i oczywiÅ›cie sÅ‚owa marketing. Tak wiÄ™c w wolnym tÅ‚umaczeniu, można powiedzieć że otrzymujemy “powtarzanie marketingu”. WÅ‚aÅ›nie to okreÅ›lenie idealnie pasuje do tej formy reklamy. Zastanawiacie siÄ™ dlaczego? Już tÅ‚umaczymy.

Nie raz pewnie spotkaliÅ›cie siÄ™ z sytuacjÄ…, gdy w zwiÄ…zku z sytuacjÄ… w domu rozglÄ…daliÅ›cie siÄ™ za nowÄ… pralkÄ…, lodówkÄ… etc i przeglÄ…daliÅ›cie różne strony internetowe. Po krótkim rozeznaniu, polegajÄ…cym na sprawdzeniu cen oraz modeli które nas interesujÄ…, stwierdzamy że jeszcze chwilÄ™ wstrzymamy siÄ™ z zakupem. Wracamy wiÄ™c do leniwego, maÅ‚o ambitnego, scrollowania tablicy na Facebook’u. Po czym ukazuje siÄ™ ona – reklama pralki, dokÅ‚adnie tego modelu którego parametry parÄ™ chwile temu sprawdzaliÅ›my na stronie sklepu. Co wiÄ™cej, reklama pochodzi z witryny którÄ… odwiedzaliÅ›my. W gÅ‚owie pojawia siÄ™ tylko jedno sÅ‚owo “magia”. Otóż nie, żadne magiczne sztuczki tylko celny i dobrze zrobiony remarketing!

Ale w zasadzie, skąd to się wzięło?

Zaraz po ujrzeniu wspominanej wyżej reklamy, w gÅ‚owie zaczynajÄ… kłębić siÄ™ myÅ›li. “KtoÅ› mnie szpieguje?”, “skÄ…d wiedzieli że szukam wÅ‚aÅ›nie lodówki?”. Spokojnie, jedyne co może Cie szpiegować w tym momencie to tzw. “ciasteczka” czyli pliki cookies. Z pewnoÅ›ciÄ… wielokrotnie wasze przeglÄ…darki zadawaÅ‚y pytanie czy pozwalacie na zapisywanie ciasteczek. Zazwyczaj remarketing stosowany jest głównie przez sklepy, ale zastosowanie znajduje również w branży usÅ‚ugowej. Schemat dziaÅ‚ania jest bardzo prosty i można przedstawić go w kilku prostych punktach.

  • Potencjalny klient odwiedza stronÄ™ sklepu
  • Na “pamiÄ…tkÄ™” po odwiedzinach, Google umieszcza pliki cookies w przeglÄ…darce.
  • Opuszczasz stronÄ™ sklepu, wracasz do rutynowych czynnoÅ›ci na komputerze
  • Pliki cookies uruchamiajÄ… reklamy dobrane pod Twoje potrzeby, na podstawie odwiedzanych ostatnio witryn.
  • Wracasz na stronÄ™ i dokonujesz zakupu
Przykład reklamy

Co daje remarketing?

Skoro już wiecie jak to dziaÅ‚a, to wypadaÅ‚oby również wspomnieć o tym jakie korzyÅ›ci niesie za sobÄ… dobrze zrobiony remarketing. Przede wszystkim odpowiednio dobrana reklama trafia do konkretnej grupy odbiorców. W tym przypadku mamy 100% pewnoÅ›ci, że zostanie wyÅ›wietlona osobie zainteresowanej produktem. Osoba której zostanie pokazana reklama wspominanej lodówki, musiaÅ‚a wykazać wczeÅ›niej zainteresowanie produktem. Unikamy wiÄ™c ryzyka że reklamy bÄ™dÄ… trafiać do przypadkowych, niezainteresowanych osób. DziÄ™ki temu zaoszczÄ™dzamy pieniÄ…dze oraz czas. Skuteczny remarketing pozwala przede wszystkim zwiÄ™kszyć sprzedaż, ale również zwiÄ™kszyć liczbÄ™ potencjalnych klientów, zainteresowanych markÄ…. Bardzo czÄ™sto można siÄ™ również spotkać z tym iż w ramach remarketingu, sklepy wysyÅ‚ajÄ… kody zniżkowe, na oglÄ…dane przez nas produkty. Ma to na celu namówienie klienta, aby ten jednak zdecydowaÅ‚ siÄ™ na Nasz produkt. CzÄ™sto zdarzajÄ… siÄ™ oporni klienci, którzy tylko czekajÄ… na jakieÅ› rabaty, w tych przypadkach remarketing wypada bardzo korzystnie. Bardzo czÄ™sto odnosi siÄ™ również do emocji. Gra na uczuciach potencjalnego klienta jest zawsze skuteczna, przez co czÄ™sto w ramach rej formy reklamy można siÄ™ spotkać ze stwierdzeniami typu “dlaczego nas opuÅ›ciÅ‚eÅ›?”, czy “jesteÅ› pewien że nic nie potrzebujesz?”. Takie zagrania powodujÄ… że klient 2 razy siÄ™ zastanowi i zapewne wróci.

Remarketing, przykład wykorzystanej niegdyś reklamy

Formy jakie może przybrać remarketing.

Na koniec jeszcze tylko krótka charakterystyka form jakie może przybierać remarketing. Technicznie patrząc dzielimy to na dwa rodzaje. Remarketing może przybrać formy:

  • Statyczny
  • Dynamiczny

Ten pierwszy polega na tym, że po odwiedzeniu strony producenta/sklepu, w social mediach bÄ™dziemy oglÄ…dać reklamÄ™ odwiedzonego przez nas miejsca. Czyli przykÅ‚adowo po wizycie na stronie sklepu X, na naszym “fejsie” jesteÅ›my zasypywani reklamami wspominanego sklepu. Remarketing dynamiczny natomiast, różni siÄ™ tym iż zapamiÄ™tujÄ™ przeglÄ…dane przez nas produkty, po czym … wyÅ›wietla je raz jeszcze! OglÄ…daÅ‚eÅ› wÅ‚aÅ›nie 3 konkretne modele pralki? DokÅ‚adnie te 3 modele wyÅ›wietlÄ… siÄ™ Ci siÄ™ w ramach remarketingu dynamicznego! Czasem faktycznie może być to nieco irytujÄ…ce dla klientów, jednakże dla marketingowców jest to idealna okazja na wzmocnienie sprzedaży!