Zagłębiając się w kolejne tomy lektur dotyczących marketingu, pewnie nie raz zastanawiałeś się który rodzaj kampanii jest najskuteczniejszy. Otóż w dobie wszechobecnych reklam, czy nowinek marketingowych, powstało takie pojęcie jak remarketing. Nazwa wzięła się z połączenia frazy “re” (skrót od ang. replay – powtarzać) i oczywiście słowa marketing. Tak więc w wolnym tłumaczeniu, można powiedzieć że otrzymujemy “powtarzanie marketingu”. Właśnie to określenie idealnie pasuje do tej formy reklamy. Zastanawiacie się dlaczego? Już tłumaczymy.

Nie raz pewnie spotkaliście się z sytuacją, gdy w związku z sytuacją w domu rozglądaliście się za nową pralką, lodówką etc i przeglądaliście różne strony internetowe. Po krótkim rozeznaniu, polegającym na sprawdzeniu cen oraz modeli które nas interesują, stwierdzamy że jeszcze chwilę wstrzymamy się z zakupem. Wracamy więc do leniwego, mało ambitnego, scrollowania tablicy na Facebook’u. Po czym ukazuje się ona – reklama pralki, dokładnie tego modelu którego parametry parę chwile temu sprawdzaliśmy na stronie sklepu. Co więcej, reklama pochodzi z witryny którą odwiedzaliśmy. W głowie pojawia się tylko jedno słowo “magia”. Otóż nie, żadne magiczne sztuczki tylko celny i dobrze zrobiony remarketing!

Ale w zasadzie, skąd to się wzięło?

Zaraz po ujrzeniu wspominanej wyżej reklamy, w głowie zaczynają kłębić się myśli. “Ktoś mnie szpieguje?”, “skąd wiedzieli że szukam właśnie lodówki?”. Spokojnie, jedyne co może Cie szpiegować w tym momencie to tzw. “ciasteczka” czyli pliki cookies. Z pewnością wielokrotnie wasze przeglądarki zadawały pytanie czy pozwalacie na zapisywanie ciasteczek. Zazwyczaj remarketing stosowany jest głównie przez sklepy, ale zastosowanie znajduje również w branży usługowej. Schemat działania jest bardzo prosty i można przedstawić go w kilku prostych punktach.

  • Potencjalny klient odwiedza stronę sklepu
  • Na “pamiątkę” po odwiedzinach, Google umieszcza pliki cookies w przeglądarce.
  • Opuszczasz stronę sklepu, wracasz do rutynowych czynności na komputerze
  • Pliki cookies uruchamiają reklamy dobrane pod Twoje potrzeby, na podstawie odwiedzanych ostatnio witryn.
  • Wracasz na stronę i dokonujesz zakupu
Przykład reklamy

Co daje remarketing?

Skoro już wiecie jak to działa, to wypadałoby również wspomnieć o tym jakie korzyści niesie za sobą dobrze zrobiony remarketing. Przede wszystkim odpowiednio dobrana reklama trafia do konkretnej grupy odbiorców. W tym przypadku mamy 100% pewności, że zostanie wyświetlona osobie zainteresowanej produktem. Osoba której zostanie pokazana reklama wspominanej lodówki, musiała wykazać wcześniej zainteresowanie produktem. Unikamy więc ryzyka że reklamy będą trafiać do przypadkowych, niezainteresowanych osób. Dzięki temu zaoszczędzamy pieniądze oraz czas. Skuteczny remarketing pozwala przede wszystkim zwiększyć sprzedaż, ale również zwiększyć liczbę potencjalnych klientów, zainteresowanych marką. Bardzo często można się również spotkać z tym iż w ramach remarketingu, sklepy wysyłają kody zniżkowe, na oglądane przez nas produkty. Ma to na celu namówienie klienta, aby ten jednak zdecydował się na Nasz produkt. Często zdarzają się oporni klienci, którzy tylko czekają na jakieś rabaty, w tych przypadkach remarketing wypada bardzo korzystnie. Bardzo często odnosi się również do emocji. Gra na uczuciach potencjalnego klienta jest zawsze skuteczna, przez co często w ramach rej formy reklamy można się spotkać ze stwierdzeniami typu “dlaczego nas opuściłeś?”, czy “jesteś pewien że nic nie potrzebujesz?”. Takie zagrania powodują że klient 2 razy się zastanowi i zapewne wróci.

Remarketing, przykład wykorzystanej niegdyś reklamy

Formy jakie może przybrać remarketing.

Na koniec jeszcze tylko krótka charakterystyka form jakie może przybierać remarketing. Technicznie patrząc dzielimy to na dwa rodzaje. Remarketing może przybrać formy:

  • Statyczny
  • Dynamiczny

Ten pierwszy polega na tym, że po odwiedzeniu strony producenta/sklepu, w social mediach będziemy oglądać reklamę odwiedzonego przez nas miejsca. Czyli przykładowo po wizycie na stronie sklepu X, na naszym “fejsie” jesteśmy zasypywani reklamami wspominanego sklepu. Remarketing dynamiczny natomiast, różni się tym iż zapamiętuję przeglądane przez nas produkty, po czym … wyświetla je raz jeszcze! Oglądałeś właśnie 3 konkretne modele pralki? Dokładnie te 3 modele wyświetlą się Ci się w ramach remarketingu dynamicznego! Czasem faktycznie może być to nieco irytujące dla klientów, jednakże dla marketingowców jest to idealna okazja na wzmocnienie sprzedaży!