ZagłębiajÄ…c siÄ™ w kolejne tomy lektur dotyczÄ…cych marketingu, pewnie nie raz zastanawiaÅ‚eÅ› siÄ™ który rodzaj kampanii jest najskuteczniejszy. Otóż w dobie wszechobecnych reklam, czy nowinek marketingowych, powstaÅ‚o takie pojÄ™cie jak remarketing. Nazwa wzięła siÄ™ z połączenia frazy “re” (skrót od ang. replay – powtarzać) i oczywiÅ›cie sÅ‚owa marketing. Tak wiÄ™c w wolnym tÅ‚umaczeniu, można powiedzieć że otrzymujemy “powtarzanie marketingu”. WÅ‚aÅ›nie to okreÅ›lenie idealnie pasuje do tej formy reklamy. Zastanawiacie siÄ™ dlaczego? Już tÅ‚umaczymy.
Nie raz pewnie spotkaliÅ›cie siÄ™ z sytuacjÄ…, gdy w zwiÄ…zku z sytuacjÄ… w domu rozglÄ…daliÅ›cie siÄ™ za nowÄ… pralkÄ…, lodówkÄ… etc i przeglÄ…daliÅ›cie różne strony internetowe. Po krótkim rozeznaniu, polegajÄ…cym na sprawdzeniu cen oraz modeli które nas interesujÄ…, stwierdzamy że jeszcze chwilÄ™ wstrzymamy siÄ™ z zakupem. Wracamy wiÄ™c do leniwego, maÅ‚o ambitnego, scrollowania tablicy na Facebook’u. Po czym ukazuje siÄ™ ona – reklama pralki, dokÅ‚adnie tego modelu którego parametry parÄ™ chwile temu sprawdzaliÅ›my na stronie sklepu. Co wiÄ™cej, reklama pochodzi z witryny którÄ… odwiedzaliÅ›my. W gÅ‚owie pojawia siÄ™ tylko jedno sÅ‚owo “magia”. Otóż nie, żadne magiczne sztuczki tylko celny i dobrze zrobiony remarketing!
Ale w zasadzie, skąd to się wzięło?
Zaraz po ujrzeniu wspominanej wyżej reklamy, w gÅ‚owie zaczynajÄ… kłębić siÄ™ myÅ›li. “KtoÅ› mnie szpieguje?”, “skÄ…d wiedzieli że szukam wÅ‚aÅ›nie lodówki?”. Spokojnie, jedyne co może Cie szpiegować w tym momencie to tzw. “ciasteczka” czyli pliki cookies. Z pewnoÅ›ciÄ… wielokrotnie wasze przeglÄ…darki zadawaÅ‚y pytanie czy pozwalacie na zapisywanie ciasteczek. Zazwyczaj remarketing stosowany jest głównie przez sklepy, ale zastosowanie znajduje również w branży usÅ‚ugowej. Schemat dziaÅ‚ania jest bardzo prosty i można przedstawić go w kilku prostych punktach.
- Potencjalny klient odwiedza stronÄ™ sklepu
- Na “pamiÄ…tkÄ™” po odwiedzinach, Google umieszcza pliki cookies w przeglÄ…darce.
- Opuszczasz stronę sklepu, wracasz do rutynowych czynności na komputerze
- Pliki cookies uruchamiajÄ… reklamy dobrane pod Twoje potrzeby, na podstawie odwiedzanych ostatnio witryn.
- Wracasz na stronÄ™ i dokonujesz zakupu

Co daje remarketing?
Skoro już wiecie jak to dziaÅ‚a, to wypadaÅ‚oby również wspomnieć o tym jakie korzyÅ›ci niesie za sobÄ… dobrze zrobiony remarketing. Przede wszystkim odpowiednio dobrana reklama trafia do konkretnej grupy odbiorców. W tym przypadku mamy 100% pewnoÅ›ci, że zostanie wyÅ›wietlona osobie zainteresowanej produktem. Osoba której zostanie pokazana reklama wspominanej lodówki, musiaÅ‚a wykazać wczeÅ›niej zainteresowanie produktem. Unikamy wiÄ™c ryzyka że reklamy bÄ™dÄ… trafiać do przypadkowych, niezainteresowanych osób. DziÄ™ki temu zaoszczÄ™dzamy pieniÄ…dze oraz czas. Skuteczny remarketing pozwala przede wszystkim zwiÄ™kszyć sprzedaż, ale również zwiÄ™kszyć liczbÄ™ potencjalnych klientów, zainteresowanych markÄ…. Bardzo czÄ™sto można siÄ™ również spotkać z tym iż w ramach remarketingu, sklepy wysyÅ‚ajÄ… kody zniżkowe, na oglÄ…dane przez nas produkty. Ma to na celu namówienie klienta, aby ten jednak zdecydowaÅ‚ siÄ™ na Nasz produkt. CzÄ™sto zdarzajÄ… siÄ™ oporni klienci, którzy tylko czekajÄ… na jakieÅ› rabaty, w tych przypadkach remarketing wypada bardzo korzystnie. Bardzo czÄ™sto odnosi siÄ™ również do emocji. Gra na uczuciach potencjalnego klienta jest zawsze skuteczna, przez co czÄ™sto w ramach rej formy reklamy można siÄ™ spotkać ze stwierdzeniami typu “dlaczego nas opuÅ›ciÅ‚eÅ›?”, czy “jesteÅ› pewien że nic nie potrzebujesz?”. Takie zagrania powodujÄ… że klient 2 razy siÄ™ zastanowi i zapewne wróci.

Formy jakie może przybrać remarketing.
Na koniec jeszcze tylko krótka charakterystyka form jakie może przybierać remarketing. Technicznie patrząc dzielimy to na dwa rodzaje. Remarketing może przybrać formy:
- Statyczny
- Dynamiczny
Ten pierwszy polega na tym, że po odwiedzeniu strony producenta/sklepu, w social mediach bÄ™dziemy oglÄ…dać reklamÄ™ odwiedzonego przez nas miejsca. Czyli przykÅ‚adowo po wizycie na stronie sklepu X, na naszym “fejsie” jesteÅ›my zasypywani reklamami wspominanego sklepu. Remarketing dynamiczny natomiast, różni siÄ™ tym iż zapamiÄ™tujÄ™ przeglÄ…dane przez nas produkty, po czym … wyÅ›wietla je raz jeszcze! OglÄ…daÅ‚eÅ› wÅ‚aÅ›nie 3 konkretne modele pralki? DokÅ‚adnie te 3 modele wyÅ›wietlÄ… siÄ™ Ci siÄ™ w ramach remarketingu dynamicznego! Czasem faktycznie może być to nieco irytujÄ…ce dla klientów, jednakże dla marketingowców jest to idealna okazja na wzmocnienie sprzedaży!